Projekty wspˇ│finansowane przez Uniŕ Europejsk▒ w ramach Europejskiego Funduszu Spo│ecznego

"Wirtualna Fizyka - Wiedza Prawdziwa"
nr Projektu WND-POKL 03.03.04-00-032/10

 

Projekt Wirtualna Fizyka - Wiedza Prawdziwa

 

Opis projektu - Wnioskodawca zamierza dokona─ç zmian podej┼Ťcia do nauczania fizyki w szko┼éach ┼Ťrednich poprzez usprawnienie pracy nauczycieli z uczniem dzi─Öki innowacyjnej metodzie aktywizowania go do pracy i rozwijaniu pasji naukowych, co w efekcie ma przys┼éu┼╝y─ç si─Ö do kszta┼écenia na kierunkach o kluczowym znaczeniu dla gospodarki. Dotychczas stosowane metody s─ů niewystarczaj─ůce. Problemem s─ů niedoposa┼╝one sale dydaktyczne oraz brak mo┼╝liwo┼Ťci organizowania wyj┼Ť─ç np. do firm produkcyjnych lub warsztatów w celu obserwacji w praktyce omawianych zagadnie┼ä. Nowatorskie rozwi─ůzanie, jakie zamierza wprowadzi─ç Wnioskodawca dotyczy zmiany w metodach nauczania i uczenia si─Ö poprzez interaktywne gry. Projekt wpisuje si─Ö w aktualne problemy realizowanej polityki regionu lubuskiego i zachodniopomorskiego. W Planie Dzia┼éania sformu┼éowano diagnoz─Ö, i┼╝ istnieje konieczno┼Ť─ç lepszego powi─ůzania oferty w zakresie kszta┼écenia z potrzebami rynku pracy. Wprowadzaj─ůc innowacyjne metody nauczania fizyki w szko┼éach ┼Ťrednich, Wnioskodawca zaktywizuje m┼éodzie┼╝ do podj─Öcia kszta┼écenia na kierunkach kluczowych dla gospodarki, co stanowi odpowied┼║ na zapotrzebowanie rynku.



Projekt wzbogaci system nauczania fizyki w klasach I-III liceów i techników za pomoc─ů filmów i gier o zjawiskach fizycznych. Interaktywne filmy, umo┼╝liwi─ů nauczycielom przedstawianie trudnych poj─Ö─ç fizycznych obrazowo, ukazuj─ůcych zastosowanie zjawisk fizycznych w technice, a uczniowie dostrzeg─ů powi─ůzania zdobywanej wiedzy z technik─ů i przemys┼éem. Gry interaktywne nie s─ů nowym podej┼Ťciem w nauczaniu, stosowane s─ů w nauczaniu dzieci w wieku przedszkolnym do nauki liter i liczb, czy prostych dzia┼éa┼ä matematycznych. Wnioskodawca zamierza zaadaptowa─ç ten pomys┼é na potrzeby innej grupy docelowej jak─ů s─ů uczniowie liceów. Zalet─ů wykorzystywania technik filmowych jest przedstawienie w zwolnionym tempie zjawisk trwaj─ůcych u┼éamki sekund, co nie jest mo┼╝liwe do uchwycenia dla ludzkiego ok a lub ich zaobserwowanie wymaga kilku godzin. Wideo umo┼╝liwi pokazanie zjawisk fizycznych, które s─ů stosowane w urz─ůdzeniach pomiarowych i maszynach wykorzystywanych w przemy┼Ťle.

 

Interaktywne gry zach─Öc─ů ucznia do nauki fizyki poprzez wci─ůgni─Öcie w plot wydarze┼ä zwi─ůzany ze ┼Ťwiatem fizyki. Scenariusze filmów zostan─ů przygotowane tak by tworzy─ç wartk─ů akcj─Ö wydarze┼ä. Ucze┼ä decyduj─ůc o dalszym biegu zdarze┼ä sam wybiera drog─Ö, a akcja w zale┼╝no┼Ťci od dokonanego wyboru toczy si─Ö w ró┼╝nych kierunkach. Tak zaprojektowana nauka przez zabaw─Ö spowoduje i┼╝ ucze┼ä niezale┼╝nie czy dokona┼é poprawnego czy te┼╝ b┼é─Ödnego wyboru pozna skutki swoich decyzji, co nie zawsze jest mo┼╝liwe podczas do┼Ťwiadcze┼ä prowadzonych na zaj─Öciach. Do podsumowania zaj─Ö─ç lekcyjnych maj─ů s┼éu┼╝y─ç zadania w grach, które uczniowie b─Öd─ů mogli rozwi─ůzywa─ç równie┼╝ w domu poprzez platform─Ö edukacyjn─ů.

 

Produkt wpisuje si─Ö w aktualn─ů polityk─Ö Pa┼ästwa maj─ůc─ů na celu spopularyzowanie kierunkach technicznych. Filmy powstan─ů w podziale na dzia┼éy, tematy oraz liczb─Ö zaj─Ö─ç w poszczególnych klasach. Czas projekcji zale┼╝y od tematyki zaj─Ö─ç.



Koordynator uczelniany projektu - dr in┼╝. Tomasz Królikowski
Czas trwania projektu - 1 listopada 2010 - 28 luty 2013